VS give up

Assalamualaikum....



Alhamdulillah sangat2.....kesyukuran dipanjatkan atas cebis-cebis kekuatan yang masih dirasai....Alhadulillah....

Hati sedikit mengeluh......penat,letih,sakit,nak larikan diri...........argh.......bosan dengan perkataan ni....

Melihat kekuatan mereka hati tambah nak mengasingkan diri.mereka hebat,hati mereka kuat,mereka matang.andai hati mereka lemah,mereka mampu atasi. Hati ini???...Apa kah kedudukan hati ini???unknown...

Banyak sangat tragedi baru-baru ini....Allah hadirkan untuk menguji aku...luluskah aku pada ujian ini????of course GAGAL...Aku dah cuba berusaha untuk luluskan diri....aku betul-betul berusaha....aku tak tipu...sungguh.....Aku wat kerja gila yang aku tak besa buat.Beramah dengan mereka..mengenal mereka...tapi feedback sangat mengecewakan......aku tak di hiraukan....Adakah kerana niat ku....Tapi aku dah cukup jaga niat kali ni....adessss


Rasa give up dah sangat menghampiri.....tak nampak jalan untuk teruskan....dikelililngi oleh benteng kukuh....tak leh nak lalu andai benteng tak di runtuhkan....Dalam kurungan benteng.....penat,letih....usaha meruntuhkan sentiasa gagal.Mengintai dicelah benteng,mereka yang di luar sedang bergembira,merasai rahmatNYA.Tidak nampak kesulitan pada wajah mereka....Mereka lah hamba-hambaNYA yang berjaya menundukkan nafsu mereka.Tahniah untuk mereka.

Bagaimana pulak dengan aku???....Malu pada diri sendiri...Selalu tewas buatkan diri ini tak mampu untuk berdepan dengan sesiapa lagi.Kesungguhan ini akhirnya tewas....tak nak wat apa2 lagi....tak nak berusaha lagi....keletihan ini perlu dirawat....Biarlah mereka dengan kegembiraan mereka.....Biarlah aku dengan kelukaan aku...cukup-cukup lah aku minta batuan dari mereka kerana hakikatnya aku yang tak dapat tolong diri sendiri...


Allah berfirman:


مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan ijin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu





Ini bermakna semua yang berlaku pada hamba2NYA sama ada baik atau tidak adalah dariNYA....Apa yang berlaku semua ujian darinya.

Allah berfirman lagi:


لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".

Aku patut rasa tenang dengan ayat ni.....Yakin dengan janjinya...Aku cuba terima segalanya.....
Tapi aku dah cukup penat..sakit dengan luka-luka usaha yang langsung tak menbuahkan hasil..
Biarlah aku mendiamkan diri sahaja..Aku tak perlu bersama dengan mereka pada ketika ini..Diamku tak bermakna aku nak mengasingkan diri dengan mereka selamanya.....aku tak kan berputus asa.....Doaku tetap bersama dengan mereka...love u ALL

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment