Expecting Zero

Assalamualaikum..........


Alhamdulillah...

ALLAH didik lagi hati ini....Alhamdulillah

Kita berhubung dengan ramai orang di sekeliling.Ada yang sekepala,ada yang berbeza dari pelbagai aspek.Ada berhubungan rapat dan ada yang sekadar kenal wajah....Hakikatnya Mereka sentiasa ada kaitan dengan kita sama ada kenal atau tak..Rapat atau tidak yakni "Saudara seislam".

Firman ALLAH swt:




“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat..”Al-Hujurat:10


Rasulullah s.a.w bersabda:


“Janganlah kamu saling memutuskan hubungan silaturahim, janganlah kamu saling belakang-membelakangi, janganlah kamu saling benci-membenci dan janganlah kamu saling hasad dengki. (Sebaliknya) jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim itu memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi tiga hari”.

(Hadis riwayat Imam Malik, Bukhari, Abu Daud, Tirmizi dan Nasaie).

Ada pelbagai sikap dan bentuk dalam kita berinteraksi dengan mereka sama ada yang dekat atau jauh.Dan ada pelbagai masalah perihal hati yang wujud.Itulah antara salah satu ujian yang ALLAH beri pada hamba2 NYA.
Agaknya bagaimana kita mengawalnya?bagaimana kita menyelesaikannya?...Amat sukar bukan?Memang sangat sukar bila kita mengharap yang terbaik dari mereka.Kita letak harapan yang tinggi pada mereka.Padahal mereka juga insan seperti kita yang penuh dengan kelemahan dan ujian sama seperti kita.

Apabila kita meletakkan harapan kepada mereka untuk buat ini,itu ,meletakkan peratus kepada mereka untuk melayan begini dan begitu pada kita.Kita pasti akan kecewa.

Situasi 1(Dalam sebuah keluarga)

Si anak mengharapkan ibubapanya memberikan 100% kasih sayang dan perhatian dari mereka.Apa akan jadi apabila mereka tidak mampu atau bersikap demikian malah melebihkan pada adik beradik yang lain?

Situasi 2(Dua orang sahabat)

Si A mengharapkan si B melayannya selalu,ambil berat tentangnya selalu,mesej dan contactnya selalu.Bila si B tidak dapat melaksanakannya apa agaknya perasaan si B??

Kita pasti sudah sedia maklum apa yang bakal berlaku.Marah,benci,dendam dan pelbagai sikap mazmumah menemani hati kita.Kedua- dua situasi sebenarnya menghubungkan kita dengan satu sifat yakni tahap bersyukur dalam diri kita.

Apabila kita expect tinggi untuk mereka memenuhi permintaan kita padahal mereka yang juga bergelar hamba seperti kita,kita pasti menemui kekecewaan.Apabila mereka gagal berbuat demikian,kita jadi sakit hati,menunding jari pandangan benci pada mereka kerana menyakiti kita dan banyak perbuatan tidak baik yang dibantu dengan cucukan iblis lanatullah.Tapi sedarlah sebenarnya kita akan tergolong dalam golongan hamba2 NYA yang tidak bersyukur. Nauzubillahiminzalikh...Kenapa nak pertikaikan apa yang kita tidak perolehi?

Expect la zero dari mereka.InsyaALLAH kita mudah menerima ujian yang ALLAH lontarkan melalui mreka.Jangan meletakkan harapan yang tinggi pada mereka.Hanya ALLAH lah tempat kita meletakkan harapan.Serahkan lah semuanya pada DIA yang maha Adil dan Bijaksana.Hati mereka juga dipegang oleh DIA sama sepeti kita.Bersyukurlah sentiasa dengan apa yang telah ALLAH susun untuk kita.Berterima kasihlah pada DIA dan mereka atas segala bentuk pemberian.Terima mereka seadanya.Kasih mengasihi,nasihat menasihati,tolong menolong tapi jangan sesekali mengharap sesuatu dari mereka.Tujukan lah segala bentuk harapan pada DIA yang ESA.Andai kita meletakkan harapan yang tinggi pada mereka,pastikanlah hati kita bersedia bersangka baik apabila dia gagal berbuat demikian....Pujuklah hati kita.

Sama-samalah kita fikirkan.....

maaf segala kekhilafan bila membaca entry ini....actually tak reti nak susun ayat.....



*entry ini adalah juga peringatan buat diri ini yang selalu lalai dan leka.harap dapat menjadi hambaNYA yang lebih bersyukur

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment